تحلیل چگونگی «همزيستى مهربانانه» اقوام مختلف خراسان شمالی از زبان رهبر معظم انقلاب

we stand up to the end

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ we stand up to the end خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

هفته وحدت فرا رسید و دوباره به یاد ما آورد که چگونه می شود خراسان شمالی با وجود قومیت های گوناگون از جمله فارس و کرد و ترک و تات و ترکمن و سایر قومیت ها که به جرات می توان آن را گنجینه قومیت ها و فرهنگ ها، همان طور که رهبر معظم انقلاب نیز اشاره کردند نامید، با صلح و صفا و آرامش در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیز دارند.

 

به راستی در وضعیت فعلی جهان اسلام که به گفته امام جمعه شهرمان، راهبرد اصلی بدخواهانش تفرقه افکنی و فرقه سازی در آن است خراسان شمالی این همه قومیت را در خود جای داده است و همگی با تعاملی زیبا به زندگی خود مشغولند.

 

همانا باید گفت این وحدت کم نظیر جز به عنایت خداوند متعال حاصل نمی شود، به عبارتی باید گفت کارشناسان و محققان جهان اسلام می توانند خراسان شمالی را به عنوان یک الگوی صد در صد موفق در تحقق وحدت اسلامی به تمام معنا مورد تحقیق و بررسی قرار داده و آنرا به سایر بلاد اسلامی ارائه دهند.

 

این در حالی است که کمتر محققی تا کنون با این دید به بررسی وحدت شکل گرفته در استان پرداخته است و باید گفت هفته خجسته وحدت بهانه خوبی است که دغدغه مندان و فعالان حوزه های فرهنگی و اجتماعی دست به این کار بزنند و مسئولین محترم استانی نیز به این روند کمک کنند.

 

آنچه به نظر می رسد مهمترین عامل وحدت اقوام مختلف در خراسان شمالی ایمان آنان به حقانیت نظام مقدس جمهوری اسلامی و آگاهی از عدالت و برابری اقوام مختلف در نگاه آن است.

 

به نوعی باید گفت علمای معزز اهل سنت و تشیع در خراسان شمالی با یک تعامل عمیق فرهنگی و اعتقادی همواره در مسیر روشنگری پیروان خود پرداخته اند و به خوبی توانسته اند روی اشتراکات اسلامی که همان خدای واحد و پیامبر مشترک و اعتقاد به منجی عالم بشریت و سایر موارد تاکید کرده و آنرا تبیین کنند.

 

همچنین محرومیت زدایی از مناطق مختلف استان که شامل اقوام گوناگون بخصوص برادران اهل سنت از سوی مسئولان نظام همواره باعث دلگرمی آنان شده است البته نباید فراموش کرد که همه این اقدامات با برخوردی آمیخته با محبت و برادری بوده است که خود به تنهایی شاخصه ای اساسی در عمق بخشی به این وحدت می باشد.

 

مردم نیز چه براردان اهل سنت و چه تشیع در این منطقه برای خود عار نمی دانند که به یکدیگر کمک کنند و پاسخ محبت های یکدیگر را با دوستی و برادری متقابل بدهند و در واقع این برادری در این استان به یک فرهنگ رایج تبدیل شده است.

 

موارد زیاد و مهم دیگری نیز وجود دارد که مجال آن از این مطلب ناچیز و نارسا خارج است و می طلبد دغدغه مندان توجه بیشتری به آن داشته باشند.

به هر حال صحبت از وحدت و صفا و صمیمیت مردم این استان که می شود نا خود آگاه خاطرات 10 روز حضور سبز و تاریخی رهبر معظم حضرت آیت الله خامنه ای به ذهن های جستجوگران معرفت متبادر می شود.

 

کلامی که سرشار از همبستگی، وحدت و امید بود و هر جمله آن دل مردم خراسان شمالی که ریشه در فرهنگ های اصیل بومی و محلی دارند را جلا می داد.

 

قسمتی از این جملات دلنشین را با یادآوری آن روزهای بیاد ماندنی در ادامه می خوانیم.

 

رهبر فرزانه انقلاب این امتداد امام(ره) در جمع بیش از صد هزار نفر از مردم استان چنین گفتند: مردمِ اينجا را از ديرباز با شور و نشاط و سرزندگى در همه‌ى ميدانها شناخته‌ايم.

 

در همه‌ى عرصه‌هائى كه حضور مردم در آن عرصه‌ها آشكار است، مردم استان خراسان شمالى را، مردم بجنورد را، و ديگر مناطق اين استان را با سرزندگى، با نشاط و آماده‌به‌كارى شناختيم؛ همه جا هم اين را نشان دادند.

 

 

 همين جا من از حضور امروز مردم در خيابانها، هم تشكر ميكنم - كه همين نشاط و سرزندگى و حضور و آمادگى، در حركت مردم در اين يك ساعت و نيم دو ساعتى كه ما در خيابان بوديم، محسوس بود؛ اين را از ديرباز در اين مردم شناخته‌ايم - هم عذرخواهى ميكنم.

 

جوانهاى عزيز در خيابان آنچنان تراكمى را ايجاد كرده بودند كه حقيقتاً من كه داخل خودرو نشسته بودم، نگران ميشدم از فشارى كه بر اين مردم عزيز وارد مى‌آمد. بالاخره، هم متشكريم، هم عذرخواه.

 

 اين نشاط و سرزندگى در همه‌ى عرصه‌هاى زندگى اين مردم ديده ميشود. در بيست و هشتم صفر كه از سرتاسر استان مردم راه مى‌افتند به طرف مرقد على‌بن‌موسى‌الرضا (عليه‌السّلام)، از همه‌ى شهرستانها بيشتر، مسافران و خودروهاى بجنوردند.

 

اين را مشهدى‌ها ميدانند؛ خود بنده هم كه مشهدى هستم، اين را ميدانم. در زيارت، اين نشاط و حضور و آمادگى محسوس است.

 

در عرصه‌ى دفاع مقدس هم كه پيش آمد، عين همين را انسان مشاهده كرد. 50 سردار برجسته‌ى لشكرهاى مربوط به خراسان و تيپ جوادالائمه (عليه‌السّلام) مال خطه‌ى خراسان شمالى‌اند. 2772 شهيد از اين منطقه در راه خدا جان خودشان را داده‌اند.

 

اين استان بيش از 6000 جانباز دارد؛ همچنين آزادگان و رزمندگان و ايثارگران فراوان. اين همان روحيه‌ى حضور، آمادگى، سرزندگى و نشاط است.

 


 مردم اين استان، در همه چيز همين جورند. وقتى نوبت كشتى با چوخه هم ميرسد، باز دهها هزار تماشاچى مى‌ايستند آنجا، مى‌نشينند آنجا، كشتى را تماشا ميكنند. اين خصوصيات، خصوصيات مهمى است.

 

غيرت مرزبانى اين منطقه هم مرتبط با همين خصوصيات است. البته فقط اينها نيست؛ برجستگى‌هاى اين استان بيش از اينهاست. اين استان استعدادهاى درخشانى دارد.

 

آنطورى كه به من اطلاع دادند، اين استان جزو ده استان برتر كشورى از لحاظ استعداد و توانائى علمى است.

 

در المپيادهاى دانش‌آموزى، جزو برترينهاى كشور محسوب ميشود. اينها استعداد است.

 

البته بنده خودم هم در دوران طلبگى در مشهد نمونه‌هائى از همين استعدادهاى درخشان و برجسته را آنجا ديدم، كه حالا طرحش اينجا لزومى ندارد؛ ان‌شاءاللّه در جمع علما و طلاب عرض خواهم كرد. مردم اين منطقه، غيورند؛ ديندارند؛ مرزبانند؛ سرزنده و بانشاط و شجاعند اين خصوصيات، خصوصيات برجسته‌اى است.


 چرا اينها را عرض ميكنيم؟ براى اينكه خوب است مردم مناطق گوناگون كشور ما برجستگى‌هاى خودشان را بدانند و به اين برجستگى‌ها افتخار كنند. جوان بجنوردى افتخار كند كه مربوط به اين شهر است.

 

جوان مربوط به اين استان، از هر قومى از اقوام كه هست، افتخار كند كه متعلق به اين استان است؛ متعلق به اين منطقه است؛ متعلق به اين مردم است.

 

 

يكى از برجستگى‌هاى ديگر اين استان هم همين همراهى و همزيستى مهربانانه و برادرانه‌ى قوميتهاى مختلف است - از كُرد و فارس و ترك و تات و تركمن - كه با سلامت و مهربانى و برادرى در كنار هم زندگى كرده‌اند؛ كه اين در منطقه كاملاً محسوس است، مشهود است؛ و اين را خيلى بايد قدر دانست.

 

 در طول سى و سه سال انقلاب، خطرهائى از اين بزرگتر پيش آمده است. كشور اين خطرها را برطرف كرده، از اينها عبور كرده است. آتشهائى خواستند روشن كنند، ولى به مقصود خود نرسيدند.

 

در درجه‌ى اول، در همان اولين ماه‌هاى پيروزى انقلاب، مسئله‌ى تحريك قوميتها در سرتاسر كشور بود. خب، كشور ما كشور قوميتهاى متنوع است. سعى كردند اين قوميتها را به جان هم بيندازند.

 

در همين منطقه‌ى شما، يك عده كمونيستِ بى‌اعتقاد به دين و به وطن سعى كردند اقوام مؤمن و نجيب تركمن را با مجموعه‌ى انقلاب مخالف كنند. چه كسى در مقابل اينها ايستاد؟ در درجه‌ى اول، خود عناصر مؤمنِ تركمن در مقابل اينها ايستادند.

 

علماى بانفوذ تركمن - كه بعضى از دنيا رفته‌اند، بعضى هم بحمداللّه زنده هستند - خودشان در مقابل اينها ايستادند. جوانهاى ساير مناطق كشور هم، هم در اينجا، هم در مناطق گوناگون ديگر، رفتند ايستادگى كردند.

 

تحريك ميكردند، آتش را روشن ميكردند، روى آتش نفت ميريختند، از طرق مختلف سعى ميكردند آتش را گسترده كنند؛ اما به دست ملت ايران و عمدتاً به دست خود آحاد آن كسانى كه ميخواستند آنها را در مقابل انقلاب اسلامى قرار بدهند، آتش خاموش شد.

 

هفته وحدت گرامی و یاد آن روزهای شیرین زنده باد...


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ جمعه 19 دی 1393برچسب:,

] [ 14:36 ] [ سرباز ولایت ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه

Up Page

شهادت طلب | نایت ملودی
پزشکی | کرمان
پاپو | کبوتران زمینی
کد پرش به بالای صفحه وب